Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi; 2024;6(1):14-20
Video Oyun Bağımlılığının Çocukluk Travmaları ve DuyguDüzenleme Problemleri ile İlişkisi
N Elkin, O Kılınçel
İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul
Bu çalışma, video oyun bağımlılığının çocukluk yaşantıları ve duygu düzenleme bozukluğu ile ilişkisini
inceleyerek video oyun bağımlılığına neden olan faktörlerle ilgili literatüre katkıda bulunmayı amaçlamıştır.
Araştırma evrenini 18-35 yaş arası üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Veriler, üniversite kayıt sisteminden
alınan ve gönüllü olmayı kabul eden üniversite öğrencilerinin akıllı telefonlarına gönderilen Google Forms
üzerinde geliştirilen anketler aracılığıyla elde edilmiştir. Katılımcılar Oyun Bağımlılığı Ölçeği (GAS), Çocukluk
Travma Anketi (CTQ) ve Duygu Düzenleme Güçlükleri Ölçeği'ni (DERS) yanıtlamışlardır. Araştırmada 269
üniversite öğrencisinden elde edilen veriler incelenmiştir. Ölçekler arasındaki korelasyona bakıldığında, video
oyun bağımlılığı alt ölçeklerinden arızalar ve anlaşılırlık (r: 0.206) arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki
gözlenmiştir. Ayrıca, başarı, toplam DERS (r: 0,211) ve CTQ puanları (r: 0,207) ile anlamlı ve pozitif korelasyona
sahipti ve ekonomik kârlar, DERS (r: 0,211) ve toplam CTQ puanları (r:0,207) ile anlamlı ve pozitif bir
korelasyona sahiptir. Video oyun bağımlılığı puanları için oluşturulan çocukluk çağı travmaları ve duygu
düzenleme güçlüğü ile ilgili doğrusal regresyon modelinde, cinsel istismar (β: 0,731) ve açıklık (β: 1,019) alt ölçek
puanlarının olumlu katkıları olduğu görülmüştür. Bilgisayar oyunu bağımlılığı başta olmak üzere pek çok
bağımlılık türü, olumsuz çocukluk yaşantılarının önlenmesi, çocuğa fiziksel ve duygusal destek sağlanması ve
duygu düzenleme becerilerinin etkin bir şekilde kullanılmasının sağlanması ile önlenebilir. Duygu düzenleme
güçlüğünün bu iki faktör arasında değişen karakteristiği göz önünde bulundurulduğunda olumsuz çocukluk
deneyimleri yaşayan bireylerin duygu düzenleme becerilerinin geliştirilmesi video oyunlarına ilişkin bağımlılık
riskini azaltabilir
The Relationship of Video Game Addiction withChildhood Traumas and EmotionalDysregulation Problems
This study aimed to contribute to the literature on the factors causing video game addiction through examination of the
relationship of video game addiction with childhood experiences and emotion dysregulation. The study population consisted
of university students between 18 and 35 years of age. The data were obtained through surveys developed on Google Forms,
which were sent to the smartphones of the university students, who were obtained from the university registration system and
who agreed to volunteer. Participants responded to the Game Addiction Scale (GAS), the Childhood Trauma Questionnaire
(CTQ), and the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Data obtained from 269 university students were examined
in the study. Looking at the correlation between the scales, a significant positive correlation was observed between malfunctions
and clarity (r: 0.206) among the video game addiction subscales. In addition, success was significantly and positively correlated
with total DERS (r: 0.211) and CTQ scores (r: 0.207), and economic profits had a significant positive correlation with DERS
(r: 0.211) and total CTQ scores (r:0.207). In the linear regression model concerning childhood traumas and difficulties in
emotional regulation constructed for video game addiction scores, sexual abuse (ß: 0,731) and clarity (ß: 1,019) subscale scores
were observed to have positive contributions. Many types of addictions, especially video game addiction, can be prevented by
preventing adverse childhood experiences, providing physical and emotional support to the child, and ensuring that emotion
regulation skills are used effectively. Considering the changing characteristic of difficulties in emotional regulation among
these two factors, improving the emotion regulation skills of individuals with adverse childhood experiences can reduce the
addiction risk concerning video games.