Psikoloji Çalışmaları; 2016;36(1):81-93
Erving Goffman’ın Benlik Kavramı ve İnsan Doğası Varsayımı
A Bayad
Yeni Yüzyıl Üniversitesi, İstanbul
Bu çalışma Erving Goffman’ın benlik ve insan doğası kavrayışlarına; en çok alıntılanan metinlerinden The Presentation of Self in Everyday Life (1956) ile On Face-Work: An Analysis of Ritual Elements in Social Interaction (1967) çalışmaları özelinde derinleme- sine bir bakış sunmayı amaçlamaktadır. İlk olarak Goffman’ın temel kuramsal çerçevesi tanıtılmış ve kavramlarının birbirileriyle olan ilişkileri açıklanmıştır. İkinci aşamada Goffman’ın düşünsel gelişimi; öncülleri olarak Freud, Cooley, Mead ve ardılları olarak Debord, Baudrillard, Jameson gibi 1980 sonrası öne çıkan kuramcılar ile tamamlayıcı ve açıklayıcı ilişkisine değinilmiştir. Son aşamada Goffman’ın literatürde kapladığı alan ve sosyal psikolojik açıdan kimlik çalışmalarında araladığı yeni çalışma alanlarına dair örnek çalışmalar aracılığıyla bir tartışma yürütülmüştür.
Reflections on Erving Goffman’s Concept of Self and Assumption of Human Nature
The aim of this study is to present a reflection on Erving Goffman’s concept of self and
human nature through his most effective studies; The Presentation of Self in Everyday Life
(1956) and On Face-Work: An Analysis of Ritual Elements in Social Interaction (1967).
Firstly, Goffman’s basic theoretical frame is demonstrated and interrelations of the concepts
are explained. Second, Goffman’s intellectual development is discussed according to
his positioning with Freud, Cooley and Mead as precursors and Debord, Baudrillard and
Jameson as successors. Finally, Goffman’s footprint on the literature and his stimulating
perspective on social psychological identity research is exemplify.