Psinema: Sinema ve Psikoloji Dergisi; 2008;(2):11-11
Kaybolan Benliği Bulma Yolunda Öteki: Lost (Kayıp)
A Çoymak
ODTÜ Psikoloji Bölümü, Ankara
Dizi filmler, sinemadan farklı olarak tek bir ana fikrin vurgusu yerine, ana fikrin etrafında dönen bir dizi yan fikirlerin seyirciye süreklilik sağlayacak şekilde aktarılmasını içerir. Karışık senaryosu ve anlatım şekliyle ülkemizde de oldukça ilgi gören Amerikan yapımı Kayıp (Lost) dizisi; yalnızca mistik anlatımıyla seyirciyi sürüklemesi ve giderek kült yapım haline gelmesinden dolayı değil, ama aynı zamanda insanın doğal yaşamdan topluluk yaşamına kadar geçen sürede oluşturduğu sosyal yapının bir yansımasını ve insan-insan ve insan-doğa ilişkisini anlamaya yönelik bir çabayı da içinde barındırmasından ötürü sosyal psikolojik kavramlarla tartışmaya değerdir. Bu yazıda ben de, dizi filmin ana fikri ekseninde dönen birden fazla temayı sosyal psikolojinin ve sosyolojinin farklı olgularıyla değerlendirmeye çalışacağım.