Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi; 2022;12(67):543-557
Ergenlerin Bakış Açısından Dijital Oyunların Olumlu ve Olumsuz Yanları
A Doğan Keskin, N Aral
University of Health Sciences, Ankara,
Çocuğun işi olan oyun, gerçek oyun ve dijital oyun olmak üzere iki şekilde ele
alınmaktadır. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte teknolojik araçlarla dijital oyunlar
oynanabilmektedir. Bu oyunların olumlu ve olumsuz yönleri de vardır. Bu nedenle
çalışmada ergenlerin bakış açısından dijital oyunların olumlu ve olumsuz yönlerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu nedenle araştırma, 12-14 yaşları arasında dijital oyun
oynayan gönüllü 106 ergen ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin nicel olarak toplandığı
çalışmada, açık uçlu ve çoktan seçmeli sorulardan oluşan bir anket kullanılmıştır.
Ergenlere göre dijital oyunların olumlu yönleri; can sıkıntısını giderme, refleks
geliştirme, dil öğrenme, stratejik düşünme, rekabet edebilme, para kazanma, rahatlama,
e-spor oyuncusu olma imkanıdır. Dijital oyunların olumsuz yönleri ise; fiziksel sorunlar,
dersler, dikkat ve aile ile ilgili sorunlardır.
Positive and Negative Aspects of Digital Games from the Perspective ofAdolescents
The game, which is the work of the child, is handled in two ways as real play and digital
play. From these games, digital games can be played with technological tools owing to
the development of technology. These games also have positive and negative aspects.
For this reason, it was aimed to reveal the positive and negative aspects of digital games
from the point of view of adolescents in the study. Therefore, the study was carried out
with 106 voluntarily adolescents who play digital games and between ages 12-14. In the
study, where the data were collected quantitatively, a questionnaire consisted of openended-multiple-choice questions were used. According to the adolescents, the positive
aspects of digital games were; eliminating boredom, reflex development, learning
language, strategic thinking, experiencing competitiveness, earning money, relaxation,
possibility to being an e-sport player. The negative aspects of digital games were;
physical problems, problems related to lessons, attention, family