Addicta: The Turkish Journal on Addictions; 2020;7(2):107-121
Ergenlikte Sorunlu Teknoloji Kullanımı ve İyi Oluş: Teknolojinin Kişisel ve İlişkisel Etkileri
F Ekşi, İ Demirci, H Tanyeri
İstanbul Medeniyet University İstanbul, Turkey
Giriş
Dijital oyunların ve akıllı telefonların eğlence ve sosyalleşme amaçlı kullanımının yanı sıra ergenlerde bireysel ve ilişkisel etkilerinin
olduğu yadsınamaz bir gerçektir. Problemli teknoloji kullanımı olarak değerlendirilebilecek oyun ve akıllı telefon bağımlılıklarının
oluşumunda ön plana çıkan faktörlerden biri olan öz-kontrolün bağımlılık davranışı ile olumsuz bir ilişkisi olduğu görülmektedir.
Ergenlerin aile ile ilişkileri ve öz-saygılarının problemli teknoloji kullanımından etkilendiği görülmektedir. Bunun yanında öğrencilerin sosyal ve akademik gelişimine önem veren pozitif psikoloji yaklaşımında iyi oluş kavramı ön plana çıkmaktadır. Aile ile uyum
ve öz-saygı kavramları ile ilişkili olan iyi oluş kavramı, kimlik kazanma ve birey olma yolunda olan ergenler için önem arz etmektedir. İyi oluş’un ergenler için önemli olduğunu ve olumlu gelişimleri için teknoloji kullanımlarının araştırılmasının, teknolojiyi bilinçli
kullanmalarına yardımcı olacağı öngörülmektedir. Bu çalışmanın amacı, öz-kontrolün problemli teknoloji kullanımındaki rolünün
incelenmesi, aile uyumu ve öz-saygı değişkenlerinin bağımlılık ve iyi oluş arasında aracı rollerinin araştırılması ve problemli teknoloji
kullanımının ergenlerde cinsiyete ve akademik başarıya göre değişkenlik gösterme durumunun incelenmesidir.
Yöntem
Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da çeşitli liselerde öğrenim gören 9., 10. ve 11. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Katılımcılardan toplanan verilerle oyun bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığı ayrı çalışma grupları olarak incelenmiş ve ayrı yapısal eşitlik
modelleri oluşturulmuştur. Öğrenciler, uygun ders saatlerinde gönüllülük esasına uygun olarak ölçek bataryasını doldurmuşlardır.
Batarya içinde Demografik Bilgi Formu, Kısa Öz-Kontrol Ölçeği, Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği, Uygulama Temelli Akıllı Telefon
Bağımlılığı Ölçeği, Aile Uyumu Ölçeği, Yaşam Boyu Benlik Saygısı Ölçeği ve EPOCH Ölçeği bulunmaktadır. Yeteri kadar büyüklükte
katılımcıya ulaşmak adına uygun örnekleme yöntemine başvurulmuştur. Değişkenlerin birbiriyle olan ilişkisini ortaya çıkarmak için
korelasyon analizi yapılmıştır. Ardından modeller yapısal eşitlik modeliyle test edilmiştir.
Bulgular
Öz-kontrol, oyun ve akıllı telefon bağımlılığı, aile uyumu, öz-saygı ve iyi oluşun altboyutları arasında korelasyon analizleri yapılmıştır.
Oyun bağımlılığının çalışıldığı grupta öz-kontrol, aile uyumuyla ve ilişkililikle anlamlı düzeyde korelasyon göstermediği için aracılık
modeline dahil edilmemiştir. Öz-kontrol’ün oyun bağımlılığını yordadığı modelin kabul edilebilir uyum verdiği görülmüştür. YEM
sonucuna göre öz-kontrol oyun bağımlılığını (β=-0.34, p<0.001) negatif yönde yordamaktadır. Dijital oyun bağımlılığı, aile uyumu,
öz-saygı ve iyi oluş değişkenlerinin yer aldığı ölçüm modeli test edilmiştir. İyi oluş değişkeninin alt boyutlarından bağlılık ve mutluluk
boyutları oyun bağımlılığı ile anlamlı korelasyon göstermediği için modele dahil edilmemiştir. Test edilen modelin kabul edilebilir
uyum verdiği görülmüştür. Oyun bağımlılığının aile uyumu ve öz-saygı aracılığıyla iyi oluşu yordadığı modelin kabul edilebilir uyum
verdiği görülmüştür. Modelde yer alan değişkenlere ait dolaylı etkilerin anlamlılığına ek kanıt sağlamak amacıyla %95 güven aralığı
seçilerek 5000 yeniden örnekleme yoluyla Bootstrap Analizi uygulanmıştır.
YEM sonucuna göre oyun bağımlılığının; aile uyumu ve (β=-0.20, p<0.05, 95% CI=-0.36, -0.03) ve öz-saygıyı (β=-0.25, p<0.01, 95%
CI=-0.42, -0.07) negatif yönde doğrudan yordadığı bulunmuştur. Aile uyumu (β=0.19, p<0.01, 95% CI=0.05, 0.35) ve öz-saygı (β=0.74,
p<0.001, 95% CI=0.62, 0.86) da iyi oluşu pozitif yönde anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Dolaylı etkilere baktığımızda oyun bağımlılığı aile uyumu/ öz-saygı aracılığıyla (β=0.22, p<0.01, 95% CI=-0.37, -0.07) iyi oluşu dolaylı olarak yordamaktadır.
Oyun bağımlılığının cinsiyet değişkenine göre farklılaşma durumuna bakıldığında, erkek oyun bağımlılığı düzeylerinin kız öğrencilerden daha yüksek olduğu bulunmuştur. Akademik ortalama değişkenine göre farklılaşma durumuna bakıldığında, akademik ortalaması 47-70 arasında olanların oyun bağımlılığı düzeyinin, ortalaması 93-99 arasında olan öğrencilere göre daha fazla olduğu görülmüştür.
Akıllı telefon bağımlılığının çalışıldığı grupta, değişkenler arasındaki korelasyon analizi yapılmış ve betimsel istatistik verileri ortaya
çıkarılmıştır. Korelasyon analizlerinden sonra akıllı telefon bağımlılığı, öz-kontrol, aile uyumu, öz-saygı ve iyi oluş değişkenlerinin
yer aldığı ölçüm modeli test edilmiştir. Akıllı telefon bağımlılığı ve öz-kontrol, iyi oluş değişkeninin alt boyutlarından bağlılık ve ilişkililik boyutlarıyla anlamlı korelasyon göstermediği için modele dahil edilmemiştir. Test edilen modelin kabul edilebilir uyum verdiği
görülmüştür. Korelasyon analizlerinden sonra öz-kontrolün akıllı telefon bağımlılığını yordadığı; akıllı telefon bağımlılığının da aile
uyumu ve öz-saygı aracılığıyla iyi oluşu yordadığı model test edilmiştir. Test edilen modelin kabul edilebilir uyum verdiği görülmüştür.
Modelde yer alan değişkenlere ait dolaylı etkilerin anlamlılığına ek kanıt sağlamak amacıyla %95 güven aralığı seçilerek 5000 yeniden
örnekleme yoluyla Bootstrap Analizi uygulanmıştır. YEM sonucuna göre öz-kontrol akıllı telefon bağımlılığını (β=-0.58, p<0.001, 95%
CI=-0.70, -0.44), akıllı telefon bağımlılığının; aile uyumu ve (β=-0.21, p<0.01, 95% CI=-0.38, -0.09) ve öz-saygıyı (β=-0.27, p<0.001, 95%
CI=-0.13, 0.40) negatif yönde doğrudan yordadığı bulunmuştur. Aile uyumu (β =0.19, p<0.01, 95% CI=0.09, 0.30) ve öz-saygı (β=0.73,
p<0.001, 95% CI=0.62, 0.82) da iyi oluşu pozitif yönde anlamlı bir şekilde yordamaktadır.
Dolaylı etkilere bakıldığında akıllı telefon bağımlılığı aile uyumu/ öz-saygı aracılığıyla (β=-0.24, p<0.001, 95% CI=-0.12, -0.35), iyi
oluşu dolaylı olarak yordamaktadır. Öz-kontrol, akıllı telefon bağımlılığı aracılığıyla öz-saygı (β=0.16, p<0.001, 95% CI=0.07, 0.25)
ve aile uyumunu (β=0.12, p<0.01, 95% CI=0.05, 0.22), akıllı telefon bağımlılığı/aile uyumu/özsaygı aracılığıyla (β=0.14, p<0.001, 95%
CI=0.07, 0.23) iyi oluşu dolaylı olarak yordamaktadır.
Akıllı telefon bağımlılığının cinsiyet değişkenine göre farklılaşma durumuna bakıldığında, kız akıllı telefon bağımlılığı düzeylerinin
erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu bulunmuştur. Akademik ortalama değişkenine göre farklılaşma durumuna bakıldığında,
akademik ortalaması 36-70 arasında olanların akıllı telefon bağımlılığı düzeyinin, ortalaması 93.70-99.20 arasında olan öğrencilere
göre daha fazla olduğu görülmüştür.
Sonuç
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öz-kontrolün problemli teknoloji kullanımında olumsuz rolü olduğu ve problemli teknoloji
kullanımının iyi oluşa etkisinde aile uyumu ve öz-saygı değişkenlerinin aracı rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Akıllı telefon bağımlılığının incelendiği grupta öz-kontrol, aile uyumu ve öz-saygıyı, akıllı telefon bağımlılığı aracılığıyla yordamıştır. Bunun yanında
öz-kontrolün, akıllı telefon bağımlılığı, aile uyumu ve öz-saygı aracılığıyla iyi oluşa dolaylı olarak olumsuz etkisinin olduğu bulunmuştur. Bu bulguların ışığında problemli teknoloji kullanımın gençler üzerindeki psikolojik ve sosyal etkilerine dikkat edilmesi gerekmektedir. Teknolojinin yararlı kullanımının teşvik edilmesi ve bağımlılığı önleyici çalışmaların yapılması adına bu çalışmanın sonuçlarının
araştırmacılara ve bağımlılık alanında çalışmalar yapan uygulayıcılara katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
Problematic Technology Use and Well-Being in Adolescence: The Personal and Relational Effects of Technology
The purpose of this study is to examine the relationships among self-control, problematic technology use, family harmony, self-esteem, and well-being. The sample is composed of high school students from several schools in Istanbul. The Turkish versions of the Brief Self-Control Scale, Digital Game Addiction Scale (DGAS-7), Smartphone Application-Based Addiction Scale (SABAS), Family Harmony Scale, Lifespan Self-Esteem Scale, and EPOCH Measure of Adolescent Well-Being have been used for collecting the data. IBM Statistical Package for the Social Sciences and Statistical Packages for the Analysis of Moment Structures have been used for the data analyses. Structural equation models have been created for both digital game addiction and smartphone addiction. According to the findings, self-control significantly predicts problematic technology use, and problematic technology use significantly predicts well-being through the mediation of family harmony and self-esteem. As the level of self-control increases, smartphone and digital game addictions decrease. However, as digital game and smartphone addictions increase, family harmony, self-esteem, and well-being decrease. The negative relationship between problematic technology use and well-being may be related to disruptions in family harmony and decreased self-esteem. The relationships among problematic technology use, gender, and academic achievement have also been examined. The research findings are discussed through the literature. Future recommendations based on the results have been presented for researchers and practitioners.