Psinema: Sinema ve Psikoloji Dergisi; 2015;(17):3-10
Kış Uykusu: Bir Aydın’ın Anatomisi
M Çevrim
Nuri Bilge Ceylan’ın
Kış Uykusu (2014)
filmi, Türk sinemasında
Yılmaz
Güney’in Yol filminden
sonra Cannes’da Altın
Palmiye Ödülü’nü kazanan
ikinci filmdir. Başrollerinde
Haluk Bilginer, Melisa Sözen
ve Demet Akbağ’ın oynadığı
film üç saati aşan süresine ve
durağan yapısına rağmen gösterime
çıktığı sene seyirciler
tarafından büyük bir ilgi görmüştür.
Filmlerinde genellikle
toplumun çeşitli kesimlerinin
analizlerini veren Ceylan, sinemasında
kullandığı fotografik
çekimlerle kendine has
bir çizgi yakalamıştır. Sinema
anlamında teatral teknikleri
kullanmasıyla Bergman’a benzetilirken,
senaryo kurgusu anlamında
ise kendisinin de sıkça
belirttiği üzere Fyodor Dostoyevski,
Anton Çehov, Sait Faik
Abasıyanık ve Sabahattin Ali
gibi edebiyatçıların eserlerinden
etkilenmiştir. Bir önceki
filmi Bir Zamanlar Anadolu’da
(2011), kırsalda gerçekleşen
bir cinayetin ardından yaşananları,
orta ve alt sınıf diye
nitelendirebileceğimiz insanların
iç dünyalarını seyirciye
sunan Ceylan, Kış Uykusu’nda
ise aydın kesiminin yaşantısına
ve çelişkilerine yönelik çözümlemelerde
bulunuyor