Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi; 2018;1(1):123-141
Dini Obsesyon ve Kompulsiyonların Psikoterapisinde Kuramlar, İmkanlar, Sınırlılıklar
TB Toprak
İstanbul Üniversitesi, İstanbul
OKB’nin bir alt türü olan dini obsesyon ve kompulsiyonların psikoterapisinde, dini tercih ve bağlılıkların durumun
merkezinde olması hassas dengeleri sakınmayı, süreci hastanın kişisel sınırlarına girmeden dikkatle sürdürmenin
önemini belirginleştirmektedir. Terapist, bir yandan elindeki etyolojik açıklamaları ve bunun gerektirdiği
müdahaleleri uygulamak konusunda üzerine düşenleri yapmaya çalışmakta bir yandan da danışanın inanç
özgünlüğünü zedeleyici her hangi bir anlayış ve müdahaleden kaçınmaya çalışmaktadır. Obsesyonların psikolojik
etyolojisi ve psikoterapisi kuramsal yaklaşımlara göre farklılık göstermektedir. Bu yazıda alanda açıklama ve
etkililikleri en çok tartışılan temel kuramlar Psikanalitik Psikoterapi, Davranışçı Psikoterapi, Bilişsel Davranışçı
Psikoterapi akımlarının, dini obsesyon ve kompulsiyonlara dair etyolojik açıklamaları, temel müdahaleleri teorik
bilgi ve bir vaka örneği eşliğinde sunulmuş, mevcut kuramların, bu alandaki katkıları ve sınırlılıkları tartışılarak,
teori ve uygulamada yeni imkanlara dair bilgi ve öneri verilmiştir.
The Treatment of Scrupulosity: Between Theories, Opportunities and Limits
In the psychotherapy scrupulsity that is a subtype of OCD, concentrate on religious preferences and devotions,
emphasize the importance of careful attending to the process without breaking the patient's personal boundaries. The
therapist tries to do what he has to do in order to apply the etiological explanations in his hand and the interventions
it requires, while at the same time trying to avoid the patienst’s belief originality from any damaging understanding
and intervention. Psychological etiology and psychotherapy of obsessions differ according to theoretical approaches.
With in the framework in this article Psychoanalytic Psychotherapy, Behavioral Psychotherapy, Cognitive
Behavioral Psychotherapy currents have been presented with their etiological explanations of religious obsessions
and compulsions and their basic interventions in the context of theoretical knowledge and a case study. Also
contribution and limits of current theories have been discussed and there have been suggestions on innovative
possibilities in theory and practice.