Klinik Psikiyatri Dergisi; 2019;22(3):254-259
Ergen yaş grubunda dijital oyun bağımlılığı, aleksitimi ve üst biliş problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
M Yavuz, N Nurullayeva, S Arslandoğdu, A Çimendağ, M Gnüüz, BG Yavuz
İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul
Amaç: Dijital oyun bağımlılığı, ergenler arasında yaygın
bir problem haline gelmiştir. Bu araştırmanın amacı
ergen yaş grubunda dijital oyun bağımlılığı, aleksitimi
kişilik özellikleri ve üst biliş sorunları arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Yöntem: İstanbul’da üç orta okuldan
664 ergen (%51 erkek, s=339, % 49 kadın, s=325)
çalışmaya dahil edilmiştir. Erkek ve kadın katılımcıların
yaş ortalamaları sırasıyla 12.89±1.29 ve 12.58±1.53’dü.
Katılımcılara çocuklar için dijital oyun bağımlılığı ölçeği
(ÇİDOBÖ), 20 soruluk Toronto aleksitimi ölçeği (TAÖ-20)
ve çocuklar için üst biliş ölçeği (ÜBÖ-ÇE) uygulanmıştır.
Ölçekler arası korelasyonlar Spearman’ın sıralama korelasyon katsayısı testi ile analiz edilmiştir. TAÖ-20 ve ÜBÖÇE alt ölçek puanları, cinsiyet ve yaşın dijital oyun
bağımlılığı olma durumu üzerine öngörücü etkisi ikili
durum lojistik regresyon analizi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: ÇİDOBÖ ve TAÖ-20 toplam (r=.275), faktör 1
(r=.250), faktör 2 (r=.159), faktör 3 (r=.175) puanları ve
de ÜBÖ-ÇE toplam (r=.180) ve faktör 1 (r=.109) puanları
arasında pozitif yönde korelasyonlar bulunmuştur. İkili
durum regresyon analizi sonuçları TAÖ-20 faktör 1, faktör 3, ÜBÖ-ÇE faktör 1 puanları ve cinsiyetin dijital oyun
bağımlılığı olma durumunu anlamlı ölçüde
öngördüğünü göstermiştir. Sonuç: Duyguları tanımlama
ve ifade etme sorunlarının ve üst biliş problemlerinin ele
alınmasının dijital oyun bağımlılığı ile başvuran ergenlerde tedavi başarısını arttırabileceği kanaatine
varılmıştır.
The relationships between the digital game addiction, alexithymia and metacognitiveproblems in adolescents
Objective: Digital game addiction has become a diffuse
problem among adolescents. The aim of this study is to
investigate the relationships between digital game
addiction, alexithymia personality traits and metacognitive problems in adolescents. Method: 664 adolescents
(51% male, n=339, 49% female, n=325) from three secondary school in Istanbul were included in this study.
The mean age of male and female participants was
12.89±1.29, and 12.58±1.53 respectively. Digital game
addiction scale for children (DGASFC), 20 item Toronto
alexithymia scale (TAS-20), and the metacognition questionnaire for children and adolescents (MCQ-C) were
applied to participants. The correlation coefficients
between the scales were analyzed with Spearmen’s rank
order correlation test. The predictability of TAS-20 and
MCQ-C subscale scores, gender and age on the status of
digital game addiction was tested with binary logistic
regression analysis. Results: There were positive correlations between DGASFC and TAS-20 total (r=.275), factor
1 (r=.250), factor 2 (r=.159), factor 3 (r=.175) scores,
and MCQ-C total (r=.180) and factor 1 (r=.109) scores.
Results of the binary regression analysis revealed that
TAS-20 factor 1 and factor 3, and MCQ-C factor 1 scores,
and the gender predict the status of digital game addiction, significantly. Discussion: It is suggested that
addressing the problems of identifying and expressing
the emotions, and metacognitive problems may increase
the treatment success of the adolescents presenting with
digital game addiction.