Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi; 2019;2(4):46-58
Lacanyen Gerçek ve Gerçekliğin Rüyalarla İlişkisi
K Tuzgöl
Ankara
1901 yılında doğan Jacques Lacan kuramını yeniden yaptığı Freud okumaları ile birlikte "Freud'a dönüş
hareketi" olarak ifade eder. Felsefi bakış açısının diğer psikanalitik kuramcılara göre çok daha fazla olması ile
dikkati çeken Lacan aynı zamanda dilbilimi çalışmaları ile de psikanalizin daha net anlaşılır olması ve bilimsel
olarak da psikanalizin daha incelenebilir olmasını amaçlamıştır. Lacan'ın kuramında, insanın gelişim süreçlerini
ifade eden temel üç dönem mevcuttur. Bunlardan ilki; psikoza karşılık gelen ve gerçek (real) (R) olarak ifade
edilen dönem, nevroza karşılık gelen imgesel (I) olarak ifade edilen dönem ve bireyin toplumsal süreçler ile
ilişkisi dahilinde şekillendiğini ifade edebileceğimiz simgesel (S) dönem olarak ifade edebiliriz. Tüm psikoterapi
ekolleri kişilerin yaşamsal alanlarında şekillenen ilişki örüntüleri ve algıları dahilindeki konular ile
ilgilenmektedir. Yaşamın kurgulandığı ve psikoterapilerin konusu olan bahsettiğimiz bu örüntüler Lacan'ın
kuramında ifade ettiği bu üç dönem ile de ilişkilidir. Fakat Lacanyen anlamda gerçek, bizi çevreleyen dış
dünyanın eş anlamlısı değildir. Gerçek, ruhsal dünyada konumlanan bir yapıdır. Gerçek, Lacan'a göre dilin de
dışında olandır ve her çeşit sembolleştirmeye karşı koymaktadır. Lacan gerçeği imkânsız olarak tarifler ve de
simgesel düzen ile simgesel düzene dahil edilemez olarak ifade eder. Lacan'nın kuramında“Gerçek”, yaşam
kurgusunun da karşılığı olarak görebileceğimiz gerçeklikten farklı bir olgudur.
Rüyalar ise günlük yaşamdaki birçok konunun ve çatışmanın yansıdığı, terapi seanslarında serbest çağrışım ile
de ortaya çıkabilen bilinçdışı materyali içeren nöro-psiko-fizyolojik bir olaydır. Rüyaların bilimsel olarak
incelenmesi ve oluş mekanizmalarının ortaya konması ilk kez 1900'lü yıllar itibari ile Freud'un yaptığı
çalışmalarla ortaya konmuştur. Ve hala rüya analizi psikanalitik psikoterapilerde önemli bir terapi tekniği olarak
kullanılmaktadır. Gün içerisinde yaşanan ve bastırma savunma mekanizması bağlamında bilinçdışına itilen
yaşam an ve anılarının, bir çeşit bastırlanın geri dönüşü olarak da yorumlanabilecek olan rüyalar yolu ile bilince
çıktığı söylenebilir. Bu durum çoğunlukla bilinçli bilen özne olduğu iddiasında olan insanın rüyalar, dil
sürçmeleri ve sakarlıklar sayesinde aslında bilinçte var olmayan bir bilgiye ve bilinçdışına sahip olduğunu
göstermektedir. Freudyen teoriden yola çıkan ve bilinçdışının dil ve yaşamsal olaylar ile ilişkisini inceleyen
Lacan kuramında insanın anlamlandırma çabasını dilbilimsel anlamda tanımlanan gösteren ve gösterilen arasında
kurulan ilişki üzerinden incelemektedir. Bu anlatılanlar ışığında Lacanyen anlamda, gerçek ve gerçeklik
arasındaki bağlantının anlam, yaşamın kurgulanışı ve rüyalar ile ilişkisi bu makalede incelenmiştir.
Lacanian Real and The Reality's Relations with Dreams
Jacques Lacan, who was born in 1901, expresses his theory as “movement to Freud” by the recalling of Freud’s
works. Lacan has a more philosophical viewpoint than the other psychoanalytic theorists and he also aims to
make psychoanalytic more understandable and scientifically analyzable by depending on linguistic studies. In
Lacan’s theory, there are three fundamental stages that represent the development process of humans. These
stages are, as follows, Real (R) which corresponds to the psychosis; Imaginary (I) which corresponds to the
neurosis and Symbolic (S) which refers to that that people are shaped by their relations with social continuum.
All psychotherapy schools are interested in the patterns which are shaped by persons’ social areas and in the
subjects of human perception. These patterns that are the subjects of psychotherapy and in which the life is
structured are also related with the Lacan’s 3 stages. However, in the Lacanian approach, real is not equal to the
world around us. Real is located in the spiritual world. Real, according to Lacan, can exist without the language
and it withstands to the any kind of symbolism. Lacan describes the real as impossible and impossible to be
located in anywhere of the symbolic scheme. Real in the Lacan’s theory is a different phenomenon than the
reality which corresponds to the structure of life. Dreams, on the other hand, are the neuro-psycho-physiological
cases in which many daily events and conflicts are represented and that includes unconscious materials which
can appear by the free associations during the therapy sessions. Freud was the first person who scientifically
investigated the mechanisms of dreams in the 20th century. Analysis of dreams is still used as an important
therapy technique in today’s psychoanalytic therapies. It is possible to claim that moments and memories that are
lived during the day but pushed to the unconscious by the defense mechanism of repression can reappear in the
consciousness by the means of dreams which can be interpreted as the feedback of repression. This situation tells
us that humans who generally see themselves as conscious subjects, can have a knowledge outside of
consciousness or unconscious as it is clear from the dreams, Freudian slips and clumsiness. In Lacanian theory,
which originally starts off from Freudian theory and looks at unconscious’s relationship between language and
vital events, investigates the interpretation efforts of human in terms of the relationship between linguistically
identified significant and significatum. In the light of this information, this article investigates the relation
between the connection of real-reality and meaning, structure of life, and dreams, in line with Lacanian
perspective.