Klinik Psikiyatri Dergisi; 2019;22(1):83-92
8-12 yaş arası çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığı, aleksitimi, sosyal anksiyete, yaşve cinsiyetin incelenmesi
İ Taş, Z Güneş
İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul
Amaç: Bu araştırmanın amacı çocuklarda bilgisayar oyun
bağımlılığının yordayıcıları olarak yaş, cinsiyet, aleksitimi
ve sosyal anksiyeteyi incelemektir. Yöntem: Araştırma
148'i kız, 173'ü erkek olmak üzere toplam 321 kişi
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların yaşları 8 ile 12
arasında olup yaş ortalamaları 10.48’dir. Araştırmanın
verileri Çocuklar için Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği,
Çocuklar için Aleksitimi Ölçeği ve Çocuklar için Sosyal
Anksiyete Ölçeği ile Kişisel Bilgi Formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin normal dağıldığı ve çoklu regresyon için
gerekli varsayımları karşıladığı görüldüğünden parametrik testler kullanılmıştır. Veriler Pearson Korelasyon
Analizi ve Hiyerarşik Regresyon Analizi yöntemi ile incelenmiştir. Bulgular: Bilgisayar oyun bağımlılığı, aleksitimi
ve sosyal kaygı arasında pozitif ilişki olduğu tespit
edilmiştir. Ayrıca yaş, cinsiyet, aleksitimi ve sosyal
anksiyetenin, bilgisayar oyun bağımlılığını %24.1
düzeyinde anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür.
Araştırmada bilgisayar oyun bağımlılığının açıklanmasında en güçlü etkinin aleksitimiden geldiği, onu cinsiyet ve
sosyal anksiyetenin izlediği tespit edilmiştir. Sonuç:
Araştırmada sonuç olarak cinsiyet, aleksitimi ve sosyal
anksiyetenin çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığını
önemli ölçüde etkilediği görülmektedir. Araştırmanın
sonuçları alan yazın ışığında tartışılmış ve araştırmacı ve
alanda çalışan uzmanlara önerilerde bulunulmuştur.
Examination computer gaming addiction, alexithymia, social anxiety, ageand gender among children aged 8-12
Objective: The aim of this study is to examine age, gender, alexithymia and social anxiety as predictors of computer gaming addiction among children. Method: The
research was carried out on a total of 321 persons, 148
of whom were girls and 173 were boys. The ages of the
participants were between 8 and 12 and their average
age was 10.48. Research data were collected via
Computer Gaming Addiction Scale for Children,
Alexithymia Scale for Children, Social Anxiety Scale for
Children and Personal Information Form. Parametric
tests were used because it was found that the data of
research were normally distributed and met the necessary assumptions for multiple regressions. The data
obtained from the research were analyzed by Pearson
Correlation Analysis and Hierarchical Regression Analysis
method. Results: A positive correlation has been found
between computer gaming addiction and alexithymia
and social anxiety. In addition, age, gender, alexithymia
and social anxiety were significantly predictive of computer gaming addiction at 24.1%. In the research, it was
identified that the most effect in explaining computer
gaming addiction was alexithymia, followed by gender
and social anxiety. Discussion: It is found out that gender, alexithymia and social anxiety affect computer gaming addiction in children significantly. The results of
research were discussed in the light of the related literature and suggestions were made to the researchers and
experts studying in the field