Ayna Klinik Psikoloji Dergisi; 2015;2(2):51-61
The Best Offer Filmindeki İnsan İlişkileri ve Kurgusal Gerçeklik
M Yerli
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara
Guiseppe Tornatore’un yazıp yönettiği Türkçe çevirisi En Yüksek Teklif olan The Best Offer (La
Migliore Offerta, 2013) filminin ele alındığı bu çalışmada filmin karakterleri arasındaki ilişki, onların
kişilik yapılarının örgütlenmesi, ve bunun sonucunda insana dair mekanizmaların aydınlatılması
amaçlanmaktadır. Filmin içeriği ile filmdeki karakterlerin örgütlenmesi kişilik kuramları çerçevesinde
ele alınmaya çalışılmıştır. Filme dair kapsamlı bir özet verildikten sonra, filmin ana karakterlerinin
(Bay Oldman ve Bayan Claire) kendi kişilikleri ve birbirleriyle kurdukları ilişkilerin temel ögeleri,
Jacques Lacan’ın psikanalitik bakış açısı ve Karen Horney’in kişilik kuramı çerçevesinde ele
alınmaktadır. Bu kuramların kısa bir özeti verilmiş; ardından, filmdeki kurgu ve gerçeklik çatışması
Lacan bakış açısıyla tartışılmış ve Karen Horney’in kaygı ve insan ilişkilerine dair kuramı ile Bay
Oldman ve Bayan Claire arasındaki ilişki sorgulanmıştır. Son olarak, filmden yola çıkarak insan nedir
teması kurgu-gerçeklik, insana dair ikilemler, kaygı ve güven temaları dahilinde tartışılmış ve insana
dair filmde görülen çerçevede bazı çıkarımlara varılmıştır.
Human Relationships and Fictional Reality in the film “The Best Offer”
This paper analyzes the film called The Best Offer (La Migliore Offerta, Tornatore, 2013),
having the Turkish translation as En Yüksek Teklif on the basis of the relationship between film
characters and underlying mechanisms of their personalities. It is aimed to have an understanding
of the mechanisms of human beings. Based on the understanding of personality theories, the
content of the film and the pattern of personalities of film characters are discussed. After making a
comprehensive summary, the personality characteristics of the main characters of the film (Mr.
Oldman and Mrs. Claire) and the elements of their relationships are examined by concerning
psychoanalytic conceptualizations of Jacques Lacan and personality theories of Karen Horney.
These theories are briefly discussed; and then, the contradiction between fiction and reality based
on Lacan’s perspective, anxiety and the relationship between Oldman and Claire based on Karen
Horney’s perspective are analyzed. Finally, in the context of the film the question of what is the
human being is tried to be speculated in accordance with fiction-reality, contradictions of human
beings, anxiety and trust and some inferences are made regarding human beings.