Ayna Klinik Psikoloji Dergisi; 2014;1(2):55-63
Haset ve Psikopatoloji İlişkisinin Film Örnekleriyle Ele Alınması
F Canbolat
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara
“Haset” bireyin kendisinde olmayan ve bir başka kişinin sahip olduğu bir özelliği arzulaması ve malum
kişinin bu özellikten yoksun olmasını dilemesi olarak tanımlanır (Parrot & Smith, 1993). Melanie Klien
(1957), anne göğsünün hasedin asıl ilgi odağı ve başlangıç noktası olduğunu ileri sürer; zira meme
bazen paylaşılan ancak çoğu zaman geri çekilen bir nesne olmakla birlikte bebeğin kendine ait veya
kontrolü altında değildir. Anne ismindeki sahibin dilerse bu süt ve sevgi kaynağını kendine
saklayabileceğini fark eden bebek, kendisini besleyen bu nesneye sadistçe saldırıp, bilinçdışı
fantezisinde onu tahrip etme, çürütme ve hatta yok etme arzusu duyabilir. Ağıt (Elegy) filminde
Kepesh’in Consuela’ya karşı hissettiği düşünülen hasedin de aynı yolla çözümlenmeye çalışılmış
olması Klein’ın teorisinin daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır. Diğer taraftan, Ninivaggi’nin haset
teorisine göre, haset zihnin katmanları olan id-ego-süperego üçlüsü arasında ortaya çıkan bir duygudur
ve egonun id’e karşı duyduğu ilkel haset, tüm hasetlerin indirgenemez temelidir (2010). Ninivaggi
(2010) insanın iç dünyasının haset yüzünden, kaos ve bütünleşememişlik yeri olduğunu ileri sürer ki bu
kaos ve bütünleşememişlik hali de psikopatolojinin oluşumunda önemli etmenlerdendir. Amadeus
filminde Salieri’nin Mozart’a duyduğu haset ve kendi iç dünyasında yarattığı tahribat Ninivaggi’nin
haset teorisine göre yorumlanacaktır. Haset psikoterapi seanslarında terapötik ilişki içerisinde de ortaya
çıkabilecek bir duygu olup, bu makalede hastanın terapiste duyduğu hasedin anlamı ve ele alınma
stratejileri ile ilgili de bilgi verilmiştir.
Understanding Envy and Psychopathology Relationship through Film Examples
Envy is defined as an emotion that occurs when a person lacks what another has and either
desires it or wishes that the other did not have it (Parrot & Smith, 1993). Meanie Klein (1957)
asserts that the “mother breast” should be the main interest and the starting point of the envy due
to the fact it is an object which is sometimes shared, most of the time withheld from the baby; in
addition, it is not his and also not under his own control. When the baby realizes that it has a
possessor called mother who may withhold this resource of milk and love and keep it to herself if
she wants; he, in his unconscious fantasy, may assault this feeding object sadistically and desire to
destroy, spoil and even exterminate it. In the film named as Elegy, Klein’s theory will be better
understood because the envy felt by Kepesh toward Consuela is endeavored to be resolved in the
same manner. On the other side, according to Ninivaggi’s envy theory, envy is an emotion that
occurs between the layers of mind which are known as id-ego-superego; and “the primordial envy
of ego toward id is the irreducible bedrock of all primary envy” (2010). Ninivaggi (2010) claims
that “inner world is the field on which the chaos and disintegration caused by envy” and this chaos
and disintegration are important factors in the generation of psychopathology. In the film named as
Amadeus, Salieri’s envy toward Mozart and devastation that he caused in his own inner world will
be interpreted according to Ninivaggi’s envy theory. Envy is an emotion which may occur in the
therapeutic relationship of psychotherapy sessions; therefore, the current paper will integrate the
meaning of patient’s envy toward the therapist and its examination strategies.